Na Základní a Mateřské škole Chlum si uvědomují, že moderní vzdělávání musí jít ruku v ruce s digitálními dovednostmi. Zavedením kurzu Psaní Hravě do výuky nejenže učí své žáky psát všemi deseti, ale přinesli do tříd zábavu, motivaci a sebevědomí.
Výzva: Jak připravit žáky na digitální budoucnost
Psaní na klávesnici je v dnešním světě základní dovedností. Jak říká Mgr. Martina Křížová, která na škole vyučuje Základy administrativy:
„Psaní všemi deseti vnímáme jako klíčovou digitální dovednost, která připravuje žáky na efektivní fungování v moderním světě. Naučí-li se žáci psát všemi deseti již na základní škole, získají náskok, který jim umožní efektivněji zvládat každodenní úkoly, soustředit se více na obsah než na techniku psaní a být lépe připraveni na další digitální výzvy, které je čekají.“
Dříve se na škole psaní vyučovalo přepisováním textů z učebnic. „To mi nepřipadalo moc šťastné. Naopak jinde používali programy, které žáky stresovaly,“ vysvětluje paní učitelka. Psaní tak bylo vnímáno spíše jako povinnost než jako praktická dovednost.
Řešení: Psaní Hravě – moderní a zábavný přístup
Když paní učitelka začala hledat alternativy, narazila na Psaní Hravě. „Strávila jsem mnoho času hledáním a Psaní Hravě splňovalo přesně to, co jsem si pro své žáky představovala – přitažlivější a zábavnější výuku.“ Kurz se rychle stal nedílnou součástí hodin Základy administrativy, kde jej žáci využívají ve 2letém cyklu.
„Žáci mají tento předmět v šestém a sedmém ročníku jednou týdně. Psaní všemi deseti obvykle věnujeme jeden školní rok, ve druhém se zdokonalujeme a v druhém pololetí sedmého ročníku již těžíme z nabytých dovedností – píšeme všemi deseti ve Wordu, tvoříme referáty, pozvánky, dopisy a pracujeme v PowerPointu na prezentacích a plakátech.“
Žáci oceňují hravou formu kurzu:
- „Je to na způsob hry a je to zábavné. Lepší než opisovat texty do Wordu.“
- „Vždycky se těším, je to hodina hraní, takže super.“
- „Baví mě Psavé údolí a Les Numericus.“
Výzvy: Cesta k mistrovství je plná objevů a pokroků
Začít se psaním všemi deseti může být pro některé žáky výzvou, ale právě tato dovednost jim otevírá nové možnosti. Paní učitelka vysvětluje: „Každý žák je jiný. Někteří mají již s klávesnicí zkušenost, ale mívají špatné návyky. Je pro ně těžší dodržet správný prstoklad. Jiní začínají úplně od nuly.“
Díky hravé formě kurzu si však žáci postupně osvojují správné návyky a překonávají obtíže. Jak sami říkají:
- „Hejbat malíčky a prsteníčky je nejhorší.“
- „Shift a tečka mi dávají zabrat.“
- „Někdy mám chuť rozbít klávesnici, ale ještě se to nestalo.“
Výsledky a motivace: Úspěchy podpořené hravou formou
Kurz Psaní Hravě kombinuje hravou formu s efektivní výukou, díky čemuž žáci zažívají radost z pokroku a rozvíjejí klíčové dovednosti. Paní učitelka vysvětluje:
„Každý žák zažije úspěch i neúspěch. Psaní trénují nejen psaní všemi deseti, ale i koncentraci pozornosti a trpělivost. V začátcích mají žáci úspěchů méně, ale jsou motivovaní. Později získají obratnost a jsou úspěšnější. Když zvládnou náročné úkoly, zažívají pocit radosti a to je motivuje pokračovat dál – vědí, že se to nakonec podaří.“
Motivační prvky, jako jsou hvězdičky, denní a týdenní odměny, zkušenostní body, hodnosti a soutěže, žákům pomáhají udržet zájem:
- „Bez sbírání hvězd by to nebyla žádná hra.“
- „Baví mě soutěže a sbírání hvězdiček.“
- „Nejradši mám týdenní soutěže.“
Hravá forma a systém odměn podporují pravidelný trénink, který vede ke zlepšení přesnosti a rychlosti. Jak žáci sami říkají:
- „Na začátku jsem psala hrozně pomalu a teď mám 140 úhozů za minutu.“
- „Už se nemusím dívat na prsty a píšu rychle.“
- „Píšu rychleji a lépe se orientuju na klávesnici.“
Přínosy: Digitální kompetence pro 21. století
Osvojení psaní všemi deseti přináší žákům výhody nejen při běžném učení, ale také při budování kompetencí pro budoucí práci a studium. Paní učitelka Křížová vysvětluje:
„Psaní všemi deseti je základní dovednost, která usnadňuje osvojování práce s různými digitálními nástroji, tedy i AI. Přispívá k rozvoji digitálních kompetencí, které jsou nezbytné pro další vzdělávání a život.“
Díky tomu jsou žáci lépe připraveni efektivně pracovat s moderními technologiemi, soustředit se na obsah své práce a zlepšovat kvalitu svých projektů. Dovednosti získané během kurzu se navíc přirozeně prolínají do ostatních předmětů, kde je práce na počítači nezbytnou součástí.
Doporučení: Proč Psaní Hravě nesmí chybět na žádné škole
Paní učitelka Křížová by kurz doporučila všem školám:
„Kurz je zábavný a poutavý a zároveň efektivní. Učení není monotónní. Díky vtipnému zpracování a hravým úkolům dokáže udržet pozornost a zároveň motivuje k pravidelnému tréninku. Žáci sledují své pokroky a to je povzbuzuje k dalšímu zlepšování. Každý žák postupuje podle svých možností, svým tempem. Učitel nemusí chystat přípravy, diferencovat výuku. Je v pozici průvodce a povzbuzovače. 😊“
Závěr: Psaní všemi deseti jako cesta k úspěchu
Kurz Psaní Hravě přinesl do ZŠ a MŠ Chlum moderní metodu, která podporuje digitální gramotnost, motivaci a sebevědomí žáků. Díky němu není psaní povinností, ale zábavou, která otevírá dveře k budoucím úspěchům.
Příběh ZŠ a MŠ Chlum je inspirací pro všechny školy, které chtějí přinést do výuky nejen praktické dovednosti, ale také radost z učení. Přidejte se k nim a pomozte svým žákům uspět v digitálním světě díky kurzu Psaní Hravě!
Mgr. Martina Křížová
Základní škola a mateřská škola Chlum, okres Příbram