Vyberte stránku

Případová studie: Jak ZŠ a MŠ Chlum mění psaní všemi deseti na zábavnou dovednost díky Psaní Hravě

autor: | 10. 01. 2025

Na Základní a Mateřské škole Chlum si uvědomují, že moderní vzdělávání musí jít ruku v ruce s digitálními dovednostmi. Zavedením kurzu Psaní Hravě do výuky nejenže učí své žáky psát všemi deseti, ale přinesli do tříd zábavu, motivaci a sebevědomí.

 

Výzva: Jak připravit žáky na digitální budoucnost

Psaní na klávesnici je v dnešním světě základní dovedností. Jak říká Mgr. Martina Křížová, která na škole vyučuje Základy administrativy:

„Psaní všemi deseti vnímáme jako klíčovou digitální dovednost, která připravuje žáky na efektivní fungování v moderním světě. Naučí-li se žáci psát všemi deseti již na základní škole, získají náskok, který jim umožní efektivněji zvládat každodenní úkoly, soustředit se více na obsah než na techniku psaní a být lépe připraveni na další digitální výzvy, které je čekají.“

 

Dříve se na škole psaní vyučovalo přepisováním textů z učebnic. „To mi nepřipadalo moc šťastné. Naopak jinde používali programy, které žáky stresovaly,“ vysvětluje paní učitelka. Psaní tak bylo vnímáno spíše jako povinnost než jako praktická dovednost.

 

Řešení: Psaní Hravě – moderní a zábavný přístup

Když paní učitelka začala hledat alternativy, narazila na Psaní Hravě. „Strávila jsem mnoho času hledáním a Psaní Hravě splňovalo přesně to, co jsem si pro své žáky představovala – přitažlivější a zábavnější výuku. Kurz se rychle stal nedílnou součástí hodin Základy administrativy, kde jej žáci využívají ve 2letém cyklu.

 

„Žáci mají tento předmět v šestém a sedmém ročníku jednou týdně. Psaní všemi deseti obvykle věnujeme jeden školní rok, ve druhém se zdokonalujeme a v druhém pololetí sedmého ročníku již těžíme z nabytých dovedností – píšeme všemi deseti ve Wordu, tvoříme referáty, pozvánky, dopisy a pracujeme v PowerPointu na prezentacích a plakátech.“

 

Žáci oceňují hravou formu kurzu:

  • „Je to na způsob hry a je to zábavné. Lepší než opisovat texty do Wordu.“
  • „Vždycky se těším, je to hodina hraní, takže super.“
  • „Baví mě Psavé údolí a Les Numericus.“

 

žáci psaní všemi deseti

 

Výzvy: Cesta k mistrovství je plná objevů a pokroků

Začít se psaním všemi deseti může být pro některé žáky výzvou, ale právě tato dovednost jim otevírá nové možnosti. Paní učitelka vysvětluje: „Každý žák je jiný. Někteří mají již s klávesnicí zkušenost, ale mívají špatné návyky. Je pro ně těžší dodržet správný prstoklad. Jiní začínají úplně od nuly.“

 

Díky hravé formě kurzu si však žáci postupně osvojují správné návyky a překonávají obtíže. Jak sami říkají:

  • „Hejbat malíčky a prsteníčky je nejhorší.“
  • „Shift a tečka mi dávají zabrat.“
  • „Někdy mám chuť rozbít klávesnici, ale ještě se to nestalo.“

 

Výsledky a motivace: Úspěchy podpořené hravou formou

Kurz Psaní Hravě kombinuje hravou formu s efektivní výukou, díky čemuž žáci zažívají radost z pokroku a rozvíjejí klíčové dovednosti. Paní učitelka vysvětluje:

„Každý žák zažije úspěch i neúspěch. Psaní trénují nejen psaní všemi deseti, ale i koncentraci pozornosti a trpělivost. V začátcích mají žáci úspěchů méně, ale jsou motivovaní. Později získají obratnost a jsou úspěšnější. Když zvládnou náročné úkoly, zažívají pocit radosti a to je motivuje pokračovat dál – vědí, že se to nakonec podaří.“

 

Motivační prvky, jako jsou hvězdičky, denní a týdenní odměny, zkušenostní body, hodnosti a soutěže, žákům pomáhají udržet zájem:

  • „Bez sbírání hvězd by to nebyla žádná hra.“
  • „Baví mě soutěže a sbírání hvězdiček.“
  • „Nejradši mám týdenní soutěže.“

 

Hravá forma a systém odměn podporují pravidelný trénink, který vede ke zlepšení přesnosti a rychlosti. Jak žáci sami říkají:

  • „Na začátku jsem psala hrozně pomalu a teď mám 140 úhozů za minutu.“
  • „Už se nemusím dívat na prsty a píšu rychle.“
  • „Píšu rychleji a lépe se orientuju na klávesnici.“

 

Psaní všemi deseti ve škole

 

Přínosy: Digitální kompetence pro 21. století

Osvojení psaní všemi deseti přináší žákům výhody nejen při běžném učení, ale také při budování kompetencí pro budoucí práci a studium. Paní učitelka Křížová vysvětluje:

„Psaní všemi deseti je základní dovednost, která usnadňuje osvojování práce s různými digitálními nástroji, tedy i AI. Přispívá k rozvoji digitálních kompetencí, které jsou nezbytné pro další vzdělávání a život.“

 

Díky tomu jsou žáci lépe připraveni efektivně pracovat s moderními technologiemi, soustředit se na obsah své práce a zlepšovat kvalitu svých projektů. Dovednosti získané během kurzu se navíc přirozeně prolínají do ostatních předmětů, kde je práce na počítači nezbytnou součástí.

 

psaní na klávesnici ve škole

 

Doporučení: Proč Psaní Hravě nesmí chybět na žádné škole

Paní učitelka Křížová by kurz doporučila všem školám:

„Kurz je zábavný a poutavý a zároveň efektivní. Učení není monotónní. Díky vtipnému zpracování a hravým úkolům dokáže udržet pozornost a zároveň motivuje k pravidelnému tréninku. Žáci sledují své pokroky a to je povzbuzuje k dalšímu zlepšování. Každý žák postupuje podle svých možností, svým tempem. Učitel nemusí chystat přípravy, diferencovat výuku. Je v pozici průvodce a povzbuzovače. 😊“

 

Závěr: Psaní všemi deseti jako cesta k úspěchu

Kurz Psaní Hravě přinesl do ZŠ a MŠ Chlum moderní metodu, která podporuje digitální gramotnost, motivaci a sebevědomí žáků. Díky němu není psaní povinností, ale zábavou, která otevírá dveře k budoucím úspěchům.

 

Příběh ZŠ a MŠ Chlum je inspirací pro všechny školy, které chtějí přinést do výuky nejen praktické dovednosti, ale také radost z učení. Přidejte se k nim a pomozte svým žákům uspět v digitálním světě díky kurzu Psaní Hravě!

 

učitelka psaní všemi deseti

Mgr. Martina Křížová
Základní škola a mateřská škola Chlum, okres Příbram

 

Navštívit Psaní Hravě pro školy

Mohlo by vás zajímat

Cviky k počítači #4: protáhněte ruce a nohy

Cviky k počítači #4: protáhněte ruce a nohy

Dlouhodobé sezení u počítače není pro naše tělo zdravé. Ať už tedy u počítače pracujete více nebo méně, měli byste myslet především na svoje zdraví. Čas od času je dobré se projít po kanceláři. Důvodů může být spousta. Běžte si něco okopírovat, uvařit si kávu, nebo...

Co je cílem výuky s Psaní Hravě pro školy?

Co je cílem výuky s Psaní Hravě pro školy?

Mise kurzu Cílem našeho projektu je pomoci vám (učitelům) naučit své žáky psát všemi deseti - jednoduše. Naším výukovým systémem řešíme problém, že učitelé často neví, jak žákům tuto dovednost do života předat, či nemají ve svých hodinách čas (natož se zabývat s tím...