V době, kdy klávesnice dominuje komunikaci, přijala Základní škola Vitae v Praze inovativní přístup k výuce psaní všemi deseti prostřednictvím kurzu Psaní Hravě. Tento kurz, s verzí speciálně upravenou pro školní prostředí, se stal součástí jejich edukačního programu.
Paní učitelka Mgr. Iva Loužecká, DiS. nám poskytla ucelený pohled na jejich zkušenosti s kurzem, od jeho objevení až po jeho začlenění do výuky a přijetí mezi studenty.
Objevení kurzu
„Na aplikaci Psaní Hravě jsem narazila vlastně náhodou na internetu,“ vzpomíná paní Loužecká, kterou na kurzu ihned zaujala jeho jednoduchost a přístupnost. „Celé prostředí je uživatelsky přívětivé a příjemné na ovládání, jak pro učitele, tak pro děti“, vysvětluje. Její pozitivní první zkušenost byla klíčová pro rozhodnutí zavést kurz do výuky na ZŠ Vitae.
Proč psaní všemi deseti?
„Věříme, že psaní všemi deseti je dovednost, kterou stále ještě ocení každý člověk využívající počítač,„ říká paní Loužecká. „Také jsme se přesvědčili na dnech otevřených dveří středních škol, že psaní všemi deseti u svých studentů vítají, nebo přímo vyučují. Proto chceme, aby to byla jedna z praktických dovedností v profilu absolventa naší školy.“
Implementace kurzu do výuky
Kurz je začleněn do výukového plánu od 5. třídy. Financování je řešeno společnými silami – přispívají na něj jak škola, tak rodiče studentů, což umožňuje širší zapojení a přístupnost pro všechny zúčastněné.
„Vzhledem k tomu, že děti na naší škole pracují s počítačem již od 3. třídy, vnímáme, že nezvládnutá orientace na klávesnici je brzdí v jejich tvorbě. Poskytujeme proto žákům licenci na Psaní Hravě již v 5. třídě, což jim umožňuje samostatně rozvíjet dovednost psaní a zefektivnit svůj čas u počítače.“
První kroky v kurzu, včetně orientace na klávesnici a správného sezení, jsou probírány během hodin informatiky (cca 3 vyučovací hodiny), zatímco pravidelné procvičování má své místo v pátečních blocích předmětu SOWa, který slouží k doplňování učiva a seberozvoji.
Cílem je, aby si žáci osvojili dovednost psaní všemi deseti na ZŠ, a mohli ji využívat i v dalším vzdělávání. Každé dítě by mělo do konce 7. ročníku dosáhnout na certifikát ze základní klávesnice. Toto není povinností, ale odraz jejich soustředěné práce a píle, která se promítá do pololetního i závěrečného hodnocení. Je to tříletý proces, během kterého si žáci sami určují čas na procvičování.
Od 5. třídy také učitelé občas organizují soutěže, které žáky motivují k pravidelnějšímu psaní, přičemž odměny získávají všichni, kdo se do soutěže zapojí a svou dovednost trénují.
Účast a přizpůsobení
Do dnešního dne se do kurzu zapojilo 137 žáků od 5. třídy výše, včetně absolventů. Paní Loužecká poznamenává, že úspěšnost a zapojení žáků závisí na jejich vnitřní motivaci, nebo i na vnějším pobízení ze strany rodičů a učitelů. Pro mnohé žáky bylo překvapením, že aplikace je poměrně odolná proti podvádění. Když píší dvěma prsty nebo koukají na klávesnici, brzy narazí na limity svých schopností. Toto efektivní bránění obcházení správného tréninku žáky motivuje k dalšímu zlepšování.
Hodnocení úspěšnosti
Zatím získala certifikát přibližně čtvrtina zapojených dětí. U řady žáků je znát, že dovednost poctivě trénovali či stále trénují. Žáci projevují významný pokrok a začali aktivně využívat získané dovednosti při psaní vlastních textů.
Zpětná vazba a budoucí vylepšení
Kurz byl dobře přijat jak rodiči, tak studenty. „Rodiče například při třídních schůzkách nebo tripartitních setkáních oceňují, že tuto užitečnou dovednost zařazujeme do výuky.„ Děti poskytují zpětnou vazbu slovy, že psaní všemi deseti jim zrychluje práci na počítači.
Jako oblast pro zlepšení byl identifikován sběr hvězdiček a ocenění za kombinaci přesnosti a postupného zrychlování.
Doporučení pro jiné školy
„Určitě bychom kurz doporučili“, potvrzuje paní Loužecká. „Z těch samých důvodů, proč vyhovuje nám. V praxi, při psaní vlastních textů na počítači, je rozdíl prostě znát.“
Inspirující příběhy
„Několik žáků a žákyň dosáhlo vlastní pílí certifikátu ve velmi krátkém čase,“ sdílí paní Loužecká. „Zajímavostí je, že se o aplikaci mluví i mezi mladšími ročníky a jeden sourozenec ve 3. třídě již nyní umí psát díky aplikaci všemi deseti.“
Jak to vidí žáci 8. třídy
„Psaní hravě mě naučilo užitečnou schopnost: psát všemi deseti. I když jsem se několikrát rozčílil do ruda, tak program účel splnil, umím psát na klávesnici mnohem rychleji. Až na pár výjimek je to docela zábavný způsob, jak se naučit psát všemi deseti. I když po získání certifikátu jsem se dobrovolně k programu již nevracel.“
„Osobně mě Psaní Hravě původně nebavilo, snažila jsem se to nějak obejít. Když se mi podařilo dokončit povinné pravidelné 10ti minutové procvičování, byla to velká úleva. Ale jak se na to teď dívám zpětně, hrozně mě mrzí, že jsem se v tom moc nesnažila najít to dobré. Teď píšu špatně a docela pomalu. Moc oceňuji, že mohu nadále v Psaní Hravě pokračovat, protože je to skvělá věc. Myslím si, že stojí za to se na to nevykašlat a promrhat tak šanci naučit se něco, co se nám bude opravdu hodit celý život.„
Závěr
Tento příběh ze Základní školy Vitae ukazuje, jak může být kurz psaní všemi deseti cenným doplňkem vzdělávacího programu. S důrazem na praktické využití a podporu ze strany učitelů a rodičů, kurz Psaní Hravě představuje efektivní způsob, jak rozvíjet klíčové digitální dovednosti u studentů, připravující je na budoucnost v digitálním světě.
Mgr. Iva Loužecká, DiS.
třídní učitelka, tandem 8. třídy, metodička ICT
Základní škola Vitae, s. r. o.
Chomutovická 1443/4, Praha 11