Chcete zařadit do výuky psaní všemi deseti, ale nemáte na něj samostatný předmět ani čas ho do výuky zavádět? Podělíme se s vámi o zkušenosti, které s námi sdílejí učitelé ze škol, kde Psaní Hravě používají.
Školní osnovy jsou nabité a často nezbývá prostor na zavádění novinek či výuku praktických dovedností. Mezi ně patří i výuka psaní všemi deseti. V Psaní Hravě si to dobře uvědomujeme, proto jsme náš program přizpůsobili tak, aby žáci mohli pracovat samostatně a často i z pohodlí domova. Vyzpovídali jsme několik učitelů, kteří se podělili o svůj kreativní přístup k zavádění Psaní Hravě do výuky, a to hlavně s důrazem na samostatnost žáků. První z nich je paní učitelka Máslová.
Automatizace úkolů
Klíčem k nácviku správných dovedností v psaní všemi deseti je pravidelnost.
Jak ale přimět žáky psát každý den 10 minut? Paní Máslová (vyučuje dvě třídy 6. ročníku po 20 žácích) na to šla efektivně a hravě:
„Chtěla jsem, aby žáci trénovali každý den, takže jsem jim v Google Classroom zadala na každý týden od pátku do čtvrtka úkoly tak, aby trénovali 10–15 minut denně.“

„Abych žáky správně motivovala, dávala jsem jim bodové hodnocení. Celkem mohli získat každý týden 100 bodů. V manuálu pro učitele jsem se dočetla, že důležitá je přesnost. Udělovala jsem 42–57 bodů za získané hvězdičky (které vyjadřují přesnost) a 42 bodů za pravidelný každodenní trénink (6 bodů za každý den). Zbývající body mohli žáci získat, pokud o své aktivitě informovali prostřednictvím Google Classroom. Podle tohoto hodnocení jsem na konci týdne udělovala body v Google Classroom.“
„Skvělé bylo, když žáci získali alespoň polovinu bodů. Znamenalo to, že trénují každý den, nebo jsou tak přesní, že jim stačí na trénink jen několik dní.“
Rychlá a efektivní kontrola během hodiny
Paní Máslové se podařilo docílit, aby se žáci věnovali psaní každý den. Celá třída zvládla nácvik psaní všemi deseti v Psaní Hravě už za dva měsíce.
Správnému prstokladu a kontrole návyků při sezení se žáci věnovali v hodinách informatiky už od září. Zadávání domácí práce (vzhledem k uzavření škol) sice bylo pravidelné, ale časově nenáročné. Díky tomu se paní učitelce podařilo rychle naučit psaní všemi deseti s celou třídou ve velmi krátkém čase. Nemusíte mít obavy, že by zavedením psaní trpěl čas na výuku ostatního učiva.
Výuka psaní na klávesnici: pište nejen na informatice
Jako ideální předměty pro výuku psaní všemi deseti se nabízejí hodiny informatiky, kde mají žáci přístup k počítačům. Díky praktickému přístupu Psaní Hravě však stačí jen klávesnice a internet. Díky tomu můžete tuto dovednost rozvíjet i v jiných předmětech.
Psaní však nemusí být jen pro žáky – naučit se můžete i vy.
„Osobně jsem se pokoušela naučit psát všemi deseti několikrát přes různé programy, dokonce i formou osobní výuky. Pro žáky jsem ale hledala něco, co je opravdu zaujme. Bylo pro mě důležité, aby program byl zábavný a graficky dobře zpracovaný. A přesně to Psaní Hravě pro školy splňuje. Navíc se v něm střídají různé aktivity, což podle mě má na žáky velký efekt,“ říká paní Máslová.
Vyzkoušejte si výuku se svými žáky stejně jako paní Máslová. Vytvořte si svůj učitelský účet hned teď a do 5 minut můžete začít.
O tom, jak využívat Psaní Hravě ve výuce psaní všemi deseti, si můžete přečíst i v článcích na portálu Chytré školy.