Vyberte stránku

Dvě učitelky, tři programy a jedno rozhodnutí: Co skutečně funguje při výuce psaní všemi deseti?

autor: | 13. 04. 2025

„Žáci píšou bez reptání celou hodinu.“
„Psaní Hravě je hračka.“
„Už žádné přeskakování nudných lekcí a nesrozumitelných textů.“

Možná to znáte. Chcete vést výuku psaní na klávesnici tak, aby žáci byli opravdu zapojení. Aby vás to stálo méně energie. Aby systém, se kterým pracujete, fungoval a motivoval nejen žáky, ale i vás samotné. Třeba už máte za sebou zkušenosti s různými programy. Některé byly zastaralé, jiné nudné, další zmatené. A stále hledáte to pravé. Přesně tímto si prošly i dvě učitelky, jejichž příběh vám dnes přinášíme.

💬 Hledání ideálního nástroje pro výuku

 

Když se Ing. Miroslava Sedlářová z Hotelové školy Vincenze Priessnitze a Obchodní akademie Jeseník rozhodovala, jaký program pro výuku psaní všemi deseti zvolit, začínala stejně jako mnozí – s bezplatným nástrojem Psaní 10.

„Byl nám navržen, protože byl zdarma. Prostředí bylo neupravené, nebarevné, texty nezáživné, v textech byly chyby, v návodech také. Výsledky se neukládaly… No, bylo to zadarmo.“

Zkušenost se starší verzí ATF měla ještě z dřívější doby: „ATF jsem používala ve výuce cca před 15 lety, takže starou verzi. Pamatuji barevné prostředí, ukládání výsledků, texty z oblasti ekonomiky, kterou také učím, takže to hodnotím kladně.“

Druhá učitelka ze střední školy v Rokycanech objevila Psaní Hravě díky doporučení kolegyně:

„Používají ho u nich ve škole a říkala mi, že žáky opravdu baví.“

Obě měly také zkušenost se starší verzí programu ATF. Ten jim sloužil, ale obě si přály najít něco modernějšího, přívětivějšího a především – funkčního. Nešlo jen o technologii, ale o způsob, jak přivést žáky ke smysluplnému psaní, které je bude bavit.

 

Obě učitelky si přály najít program, který by žákům přiblížil psaní přirozeněji, srozumitelně a s větší motivací. A právě tady začal jejich přechod k Psaní Hravě.

🧩 Co je jiné, když výuka začíná dávat smysl?

 

Na první pohled vás při práci s programem zaujme prostředí.

 

„U ATF vše probíhalo pořád stejně, jedna kapitola za druhou… U Psaní 10 podobně, navíc žáci přeskakovali lekce a texty byly strašně nesrozumitelné,“ vzpomíná Miroslava.
„U Psaní 10 se mi výsledky neukládaly.“

Oproti tomu u Psaní Hravě: „Líbí se mi pěkná grafika, barevnost, výrazné texty, různorodost her. A hlavně – že žáci nemůžou přeskakovat (vynechávat) hry.“

 

Rokycanská učitelka popisuje první dojmy jednoduše:

„První dojem – hravost. Baví mě různá cvičení, která jsou pestrá a zábavná. A baví to i moje žáky (převážně prima a sekunda).“

Základní princip výuky je u všech programů stejný: „Společné jsou základy psaní desetiprstovou hmatovou metodou.“ Ale rozdíly se začnou ukazovat hned: „Odlišné jsou v návaznosti kapitol/her a možnosti tvorby soutěží a vkládání vlastních textů u Psaní Hravě.“

🧠 A jak výuka funguje v praxi?

 

Rozdíl není jen vizuální. Týká se i metodiky a efektivity.

 

„U Psaní Hravě se střídají požadavky a pokyny na splnění her, což žáky nutí přemýšlet. A taky doufám, že už pochopili, že je více musí sledovat a číst je,“ říká Miroslava.

Rokycanská kolegyně potvrzuje rozdíl v tempu i přístupu:

„Odlišnost vidím v tom, že ATF je více o drilu a přepisování delších cvičení, čímž je i delší doba potřebná ke zvládnutí jedné úrovně. U Psaní Hravě se postupuje rychleji, tzn. rychleji ovládnou žáci klávesnici a mohou ji využívat v praxi.“

A co obsah?

„Texty a slova, která člověk trénuje, jsou z frekvenčního slovníku. U ostatních programů jsou slova volena spíše tak, aby člověk ‚potrápil‘ prsty.“

„Psaní Hravě je modernější, přehlednější a myslím si, že vede rychleji k ovládnutí klávesnice hmatovou metodou. U ATF to trvá mnohem déle než člověk projde všechny úrovně. Na škole ještě používáme Psaní 10. U Psaní Hravě mi také vyhovuje, že je online a žáci mohou psát i doma, což je pro uživatele velká výhoda.“

 

🌟 Když motivace skutečně funguje

 

Jakmile se do hry přidají herní prvky, žáci ožijí.

 

„Soutěže pomáhají při hodnocení. Žáci s programem pracují i z domu, a tam nemám přehled, kdo za počítačem sedí. U soutěží nastavených v hodinách výuky vím, kdo mi je píše 😊,“ říká Miroslava.

Její žáci píšou bez reptání celou hodinu. Jen ti pomalejší a neposednější mají problém s některými požadavky jako max. Rychlost. Žáci program pochopili rychle a většinu asi baví hodně.“

Učitelka z Rokycan pozoruje, že žáci jsou zvědaví, co přijde dál.

„Baví je hlášky, postupují relativně rychle, což je motivační. Vynikající je zpětná vazba pomocí hvězdiček – jasná a přehledná. Myslím, že procenta a čísla jsou víc stresující.

 

„Dnes víc než kdy jindy důležité, aby prostředí, ve kterém děti trénují, nebylo trestající, ale motivující. Něco, co je zaujme, vtáhne a přirozeně táhne dál – nejen k výkonu, ale i k radosti z učení,“ poznamenala Miroslava.

🔧 Správa a administrativa? Bez problémů

 

 

„Sleduji počty hvězdiček, kolik času psaní věnují. Všechno mi vyhovuje,“ shrnuje Miroslava.

A administrace?

„Úplně super. Na začátku mi pomohla kolegyně, pak už stačí číst, co se po mně chce. Přidělit licenci novým žákům se mi podařilo.“

Z Rokycan zní jednoduché:

„Psaní Hravě je hračka 😊. Moc děkuji za podporu.“

👩‍🎓 A co na to žáci?

 

„Líbí se mi, že žáci texty jen neopisují, ale naučí se i pravopis,“ usmívá se Miroslava. „Se žákyněmi jsme řešily slovo INTENZÍVNÍ – byly přesvědčené, že tam má být krátké i. A vznikla z toho zajímavá diskuze!“

✅ Co by doporučily kolegům?

 

Odpovědi byly jednoznačné:

„Určitě doporučuji program Psaní Hravě. Líbí se mi prostředí, barevnost, hraní, přehlednost, ale i neústupnost – nenapíšeš, nepokročíš. A hodně kladně hodnotím komunikaci s Vámi – vše řešíme rychle, domluvíme se v pohodě 😊.“

Psaní Hravě je modernější, přehlednější a vede rychleji k výsledkům. Navíc je online – žáci mohou psát i doma. To je velká výhoda.“

 

A jako shrnutí všeho:

Pro žáky je klíčové pěknější a zábavnější prostředí, různorodost her a lekcí, srozumitelné texty a vystavení certifikátu za splnění her s údaji, jak program zvládli.
Pro učitele pak snadné sledování výsledků žáků, vkládání vlastních textů a požadavků, nastavování soutěží a celkově přehledná administrace.

 

🎯 Zajímá vás, jak si stojí ostatní programy? Mrkněte na srovnávací článek a zjistěte, co vám bude vyhovovat nejvíc.

 

Chci své žáky učit s Psaní Hravě

 

_______________________________________________________________________________________________________

 

📍 Sledujte nás na sociálních sítích

Chcete tipy, triky a inspiraci pro výuku psaní všemi deseti?              

👉 Instagram @psanihrave
👉 Facebook @psanihrave  

A pokud se vám článek hodil, udělejte radost kolegovi nebo kamarádovi/ce a sdílejte ho!

Mohlo by vás zajímat

Proč bude psaní všemi deseti aktuální i za deset let?

Proč bude psaní všemi deseti aktuální i za deset let?

Jako moderní lidé dnes zažíváme novou éru technologií a inteligentních řešení. Komunikujeme a pracujeme online, zvykáme si na virtuální realitu a těžkou práci za nás odvádějí roboti. Momentálně zažívá obrovský boom umělá inteligence (AI). V kontextu tohoto všeho se...