Vyberte stránku

Jak zapadá Psaní Hravě do strategie MŠMT 2030+

autor: | 18. 09. 2024

Cílem Strategie 2030+ je modernizovat vzdělávání tak, aby děti i dospělí obstáli v dynamickém a neustále se měnícím světě 21. století. Jak do toho zapadá psaní všemi deseti?

V následujících odstavcích jsme pro vás vyznačili pasáže, které vám usnadní orientaci v tom, podle čeho můžete výuku psaní všemi deseti pro své žáky zavést.

 

Základní školy

Dle dokumentu MŠMT o strategii 2030+ z roku 2021 pro základní školy zapadá výuka psaní všemi deseti do jednoho z pilířů Strategické linie 1: Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání v následujících oblastech:

 

1.4 Digitální vzdělávání

 

  • Vhodné a věku adekvátní využívání digitálních technologií by mělo být samozřejmostí ve všech oblastech vzdělávání. Mělo by se stát smysluplnou součástí výuky a podporovat jak informatické myšlení, tak digitální gramotnost žáků. Samotná výuka informatiky by se neměla omezit pouze na principy fungování digitálních technologií, ale měla by být předpokladem účelné aplikace digitálních technologií ve všech oblastech.

Vysvětlení Psaní Hravě:

K digitální gramotnosti žáků patří i správné využívání vstupních periferií (klávesnice). Psaní všemi deseti jim pomůže nejen rychle a efektivně ovládat klávesnici, ale také zdravě psát na klávesnici a předcházet tak zdravotním problémům.

 

  • Jako zásadní úkol se v souvislosti s rychle postupující digitalizací společnosti jeví zaměření vzdělávacího procesu jednak na rozvoj dovedností, jež by neměly být ve střednědobém horizontu nahrazeny automatizací, a jednak rozvíjet takové unikátní dovednosti, které budou využitelné na pozicích s vysokou přidanou hodnotou.

Vysvětlení Psaní Hravě:

Psaní na počítači nebude v blízké budoucnosti plně nahrazeno automatizací. Žáci budou stále psát na počítači, jak doma, ve škole, tak i v zaměstnání, kde se to po nich bude vyžadovat. 

Psaní všemi deseti žákům šetří čas i zdraví, což je jeho největší přidaná hodnota.

 

  • Díky technologickým trendům, které ovlivňují vzdělávání, mohou učitelé zefektivnit a zkvalitnit výuku, ale také snadněji rozvíjet inovativní metody a formy vzdělávání. K zavádění technologií a inovací do učeben je pak nezbytné zajistit vhodné podmínky na úrovni hardwaru – zařízení, softwaru a aplikací infrastruktury.

Vysvětlení Psaní Hravě:

Existuje mnoho způsobů, jak učitelé mohou žáky naučit psát všemi deseti. Těmi nejlepšími jsou online kurzy pro nauku psaní všemi deseti. Na trhu je spousta inovativních nástrojů, včetně těch, které žáky naučí psát všemi deseti zdravou a hravou formou.

 

 

Zajímavými body jsou také body 2.

2. Podpořit digitální kompetence všech pedagogů

 

  • Podpora pedagogů je podmínkou proměny obsahu vzdělávání i kvality vzdělání vůbec. Role učitele je v rozvoji digitálního vzdělávání nezastupitelná, proto budeme klást důraz na posilování digitálních kompetencí pedagogů, a to jak během pregraduální přípravy, tak i následně v rámci jejich dalšího vzdělávání. Je také nutné podporovat mentoring i sdílení dobré praxe při integraci digitálních technologií do výuky. Podpořeny budou ty aktivity, které posílí schopnosti učitelů pracovat s rozmanitými digitálním vzdělávacími zdroji, plánovat a realizovat využití digitálních technologií v různých fázích procesu učení, odpovědně pracovat s digitálním obsahem a budovat a rozvíjet digitální kompetence žáků.

Vysvětlení Psaní Hravě:

Učit se psát všemi deseti mohou i učitelé. Právě oni jsou základem úspěchu výuky psaní všemi deseti. 

Řešení jako jsou kurzy digitálních dovedností jsou mnohdy dostupné i pro učitele, kteří chtějí jít svým žákům příkladem.

 

  • Učitelům a žákům budou napomáhat digitální nástroje při individuálním hodnocení výsledků vzdělávání, ale i při sebehodnocení. Budeme podporovat platformy, které umožní žákům získávat větší studijní autonomii a také individualizovaný rozvoj potenciálu. Informace a data, které budou prostřednictvím nově využívaných nástrojů získávány, budou využity k vyhodnocování školních vzdělávacích programů (tj. dosahování výsledků vzdělávání) a také jako zdroj informací o vzdělávacích potřebách pedagogů (tj. podkladů pro další vzdělávání na podporu dosahování lepších výsledků vzdělávání).

Vysvětlení Psaní Hravě:

Psaní všemi deseti napomáhá rozvoji všech žáků. Žáků zdravých i žáků se zdravotním znevýhodněním (se zrakovým postižením, s poruchami učení, autismem, mentálním postižením a dalšími SVP).

Kurzy psaní všemi deseti sbírají data mezitím, když žáci hrají, a ukazují je učitelům v přehledných tabulkách. Učitelé tak vědí, kteří žáci potřebují trochu péče nebo kteří jsou naopak více napřed.

 

Shrnutí Psaní Hravě:

Klávesnice je nejdůležitější vstupní periferií počítače. Výuka psaní všemi deseti vede k jejímu efektivnímu ovládání jak po stránce použitelnosti (správné a rychlé psaní s minimem chyb), tak ergonomie (zdravé psaní, prevence vzniku problémů způsobených nezdravým úchopem a psacími návyky).

 

 

Chcete zvýšit digitální gramotnost žáků i učitelů? Přihlaste se do našeho kurzu psaní všemi deseti.

 

Chci mým žákům zvýšit digitální gramotnost

Mohlo by vás zajímat

„Výuku psaní na klávesnici bych zavedla už na základních školách“, říká Mgr. Iva Bílková, Cert. MDT, vedoucí fyzioterapeut z FYZIOklinika.cz

„Výuku psaní na klávesnici bych zavedla už na základních školách“, říká Mgr. Iva Bílková, Cert. MDT, vedoucí fyzioterapeut z FYZIOklinika.cz

Lidé pracující na počítači tvoří polovinu klientely fyzioterapeutů. Přichází s bolestmi zad, migrénami, stěžují si na brnění rukou nebo otékání nohou. Problém ale začíná u špatného sedu, ve kterém setrvávají i několik hodin denně. Při psaní na klávesnici a koukání do...

Jak hodnotit žáky při výuce v Psaní Hravě

Jak hodnotit žáky při výuce v Psaní Hravě

Jako učitel si možná kladete otázku, jak vlastně žáky hodnotit v psaní všemi deseti. Učitelé často žáky hodnotí podle přesnosti psaní, počtu chyb a výsledných procent. Tato negativní motivace ale u školáků často vyvolává stres a to vede k tomu, že žáci nemají psaní...